Food

8 Resipi Sedap dan Sihat untuk Dicuba Minggu Ini

Jika anda sedang mencari beberapa resipi yang lazat dan sihat untuk dicuba minggu ini, anda telah datang ke tempat yang betul! Kami telah mengumpulkan 10 kegemaran kami untuk anda nikmati. Daripada salad yang ringan dan menyegarkan kepada hidangan utama yang menyelerakan dan mengenyangkan, ada sesuatu untuk semua orang di sini. Dan yang paling penting, resipi ini semuanya baik untuk anda juga! Jadi selami dan mula memasak. Anda akan gembira anda melakukannya!

Quinoa dan salad Sayuran Panggang

Quinoa dan salad sayuran panggang adalah hidangan yang pasti menggoda selera. Gabungan lazat dan sihat ini menggunakan quinoa sebagai asas, menggabungkannya dengan pelbagai sayur-sayuran panggang termasuk lada benggala, bawang, lobak merah dan terung. Perisanya digabungkan dengan sempurna, sambil memanggang sayur-sayuran menambah unsur rangup dan rasa berasap yang sukar untuk ditolak. Dilengkapi dengan vinaigrette ringan atau saus salad kegemaran anda, salad ini merupakan cara mudah untuk menambahkan sedikit kebaikan berasaskan sayuran pada makanan anda.

Sup Kacang Hitam Berempah

Sup kacang hitam pedas adalah hidangan pedas dan berperisa pada klasik yang sihat. Kacang hitam yang enak direbus dalam sup berasaskan tomato yang kaya dengan rempah ratus seperti jintan manis, oregano dan serbuk cili untuk pengalaman masakan Mexico yang asli. Dari awal hingga akhir, hidangan yang menenangkan dan berkhasiat ini hanya mengambil masa 30 minit untuk dibuat, menjadikannya pilihan hidangan malam minggu yang sempurna. Ia bukan sahaja padat dengan rasa dan tekstur, tetapi terdapat juga banyak manfaat pemakanan daripada sup ini. Habbatus sauda mengandungi antioksidan yang melawan penyakit serta serat dan protein yang akan membuatkan anda sentiasa bertenaga sepanjang hari sambil memuaskan selera anda. Nikmati hidangan lazat dan berkhasiat ini–anda tidak akan menyesal!

Sayur Campur Kacang Buncis

Sayur campur kacang buncis adalah hidangan Indonesia yang lazat dan sihat yang boleh dinikmati oleh semua orang. Bahan utamanya terdiri daripada sayur-sayuran rebus, tauhu, kacang tanah dan semestinya kacang buncis (kacang hijau). Hidangan ini biasanya dihidangkan dengan nasi putih kukus. Asas supnya yang berperisa dibuat dari awal menggunakan gabungan kicap dan rempah ratus seperti ketumbar, pala, bawang putih dan halia – semuanya menghasilkan aroma yang menarik yang pasti memikat selera anda! Dengan kandungan serat yang tinggi dan indeks glisemik yang rendah, hidangan ini benar-benar akan membuatkan anda berasa puas dan bertenaga – sesuai untuk mereka yang mencari hidangan berkhasiat tanpa menjejaskan rasa!

Ayam Panggang dengan Rosemary dan Bawang Putih

Jika anda mencari hidangan lazat dan sihat yang pasti akan menggembirakan semua keluarga dan rakan anda, maka ayam panggang dengan rosemary dan bawang putih adalah hidangan untuk anda! Hidangan klasik ini boleh disediakan dalam masa yang singkat, namun menawarkan banyak rasa. Penambahan rosemary dan bawang putih memberikan keseimbangan yang enak untuk setiap gigitan, menjadikannya sangat memuaskan dan mengujakan. Sama ada anda menghidangkan hidangan ini di atas katil quinoa atau memasangkannya dengan salad sampingan, semua orang akan menyukai hidangan berkhasiat ini. Tidak kira malam dalam seminggu, ayam panggang dengan rosemary dan bawang putih akan sentiasa sesuai!

Salmon dengan Dill dan Lemon

Disediakan dengan beberapa bahan mudah, salmon dengan dill dan lemon adalah salah satu hidangan yang paling sihat namun paling lazat. Rasa mentega salmon dilengkapkan dengan sedikit sitrus yang menyegarkan daripada jus lemon dan aroma dill yang harum, manis dan lembut. Ini menjadikannya ringan namun tidak pernah gagal untuk mencipta hidangan yang tidak dapat dilupakan untuk citarasa anda. Gabungan perisa ini digandingkan dengan teksturnya yang selembut sutera membuatkan anda mengidamkan lagi! Dan bonusnya ialah – hidangan istimewa ini bukan sahaja dijamin untuk memikat selera anda tetapi juga menyediakan dos harian asid lemak omega-3 yang sihat dan vitamin lain yang disyorkan oleh badan anda. Jadi apa tunggu lagi? Bersedia untuk menikmati hidangan hebat ini dan manjakan diri anda dengan betul!

Sayuran Bakar dengan Cuka Balsamic

Sayuran panggang dengan cuka balsamic adalah hidangan cepat dan sihat yang akan memikat selera anda! Sempurna untuk hari-hari musim panas yang panas, rasa hangus sayur-sayuran yang dipanggang api berpasangan sempurna dengan cuka balsamic yang manis dan masam. Pelbagai jenis sayuran boleh digunakan dalam hidangan ini, seperti zucchini, lada benggala, cendawan, lobak merah atau tomato. Untuk menambah tekstur dan rasa, pertimbangkan untuk menambah bawang putih cincang ke dalam adunan atau taburkan pada beberapa keju parmesan yang baru diparut atau herba seperti oregano atau pasli. Nikmati hidangan berperisa dan berkhasiat ini sambil menghargai semua faedah hebat yang ditawarkannya!

Salad Buah dengan Pudina dan Limau

Cara terbaik untuk menghidupkan hidangan musim panas anda adalah dengan salad buah-buahan yang lazat dan sihat! Mulakan dengan asas anggur manis, epal rangup dan pear yang menyegarkan yang dicampak bersama dalam mangkuk. Nikmati lebih banyak lagi dengan menambah daun pudina segar dan hirisan limau nipis yang pedas. Gabungan kemanisan buah, aroma bunga pudina dan kemanisan limau menghasilkan rasa yang tidak dapat dilupakan yang akan membuatkan anda kembali untuk mendapatkan lebih banyak lagi! Apatah lagi, ramuan yang menyelerakan ini bukan sahaja padat dengan vitamin tetapi juga bagus untuk kesihatan anda. Cuba sesuatu yang baharu pada musim panas ini dan manjakan diri anda dengan salad buah-buahan yang menyegarkan dengan pudina dan kapur.

Kek Pound Yogurt Lemony

Dengan gabungan perisa yang unik, kek pound yogurt lemoni ini adalah cara terbaik untuk tetap memanjakan diri sambil mengekalkan kesihatan. Rasa pedasnya datang daripada lemon segar dan yogurt dalam resipi, memuji sayu manis yang menutupi bahagian luar. Menggabungkan kedua-dua pedas dan tat dalam gigitan yang sama, hidangan ini menyediakan semua kelazatan kuih paun tradisional tanpa membebankan anda selepas itu. Selain itu, ia bebas gluten untuk mereka yang mempunyai sekatan diet dan boleh dijadikan vegan dengan mudah untuk pilihan yang lebih mementingkan kesihatan. Dengan rasa dan teksturnya yang ringan, kek pound yogurt berlemon ini benar-benar hidangan untuk setiap selera.

Pemikiran Akhir

Tidak kira apa jenis hidangan yang anda idamkan, tidak ada kekurangan resipi yang lazat dan sihat untuk dipilih. Daripada ayam panggang hingga kek pound yogurt lemon, hidangan lazat ini pasti memenuhi keinginan anda tanpa menjejaskan rasa atau pemakanan. Jadi teruskan dan cuba sesuatu yang baharu hari ini! Siapa tahu, anda mungkin akan menemui hidangan keluarga kegemaran anda yang seterusnya. Nikmati!

Artikel ini adalah diterbitkan pada Rankup News.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button